onsdag 6. januar 2010

www.jul.no

www.jul.no. Dette var adressen Jeanette søkte på for drøyt to år siden på nettet, da vi satt i Australia, kalenderen sa desember, og vi strevde med å finne julestemningen. Vel, i år (det vil si i fjor) ble det jul for alle penga. Halve morroa er alle juleforberedelsene. Her er Sunniva og mamma igang med å lage juledørkrans...Pappa ordner adventskalenderen, der Sunniva hver dag i desember frem til jul får åpne en pakke, og i år inneholdt hver pakke en julesang, og dette falt veldig godt i smak hos Sunniva...Julebakst er selvsagt pensum, her er Sunniva og Amalie i gang med lussekattene......og senere i måneden var det pepperkakehus som stod på programmet...En annen viktig ting som kom på plass under juleforberedelsene, var at Aksel fikk hentet frem juletennene i tide...Så kom snøen. Det vil si bittelitt snø. Og Sunniva benyttet anledningen til å lage snø-engel. Lite visste vi hva vi hadde i vente når det gjelder snø...Den lørdagskvelden like før jul der det lavet ned en halvmeter med snø, husker vi alle. Slik så den lille hagen ut etter snøfallet. Det ble vanskelig for Oskar å lense sjarken eller låre pudding under disse forholdene, uten at råvarene setter seg fast i pelsen...Sunniva kunne nyte snøen i fulle drag...Mamma og pappa hadde kjøpt ski til henne i julegave. Men hun fikk dem på forskudd, noen dager før juleaften, for å kunne nyte den sjeldne snømengden i fulle drag (legg merke til vårt lille tre, som passer til den ikke så kjempestore stua vår)...Sunniva står på ski for første gang i sitt liv (inne på Tau), en milepæl i familien Mjølhus Theiss sin historie...Så har den store dagen kommet, selveste juleaften. Sunniva og Aksel gjør unna julebadet i hver sin stamp i dusjen...Juleaften feiret vi på Tau hos farmor og farfar...På Tau er tradisjonen å spise Fon Dy (helt sikkert ikke slik det skrives, men hvem bryr seg, det smaker grisegodt lell), men det blir en alt for stor tålmodighetsprøve for små barn, derfor har vi julegrøt først, deretter pakkåpning, og så Fon Dy når ungene er i seng. Sunniva fikk mandel (men det er ingen bombe, alle små barn får tilfeldigvis mandel i grøten hjemme hos farmor)...Pappa har blitt hoffleverandør av julenissetjenester hos noen gode venner og naboer av farmor og farfar, så han måtte ut i arbeid etter julegrøten...Pappa var altså tilfeldigvis ute på do akkurat da nissen kom, så han gikk glipp av hele morroa. Men den viktigste målgruppen, Sunniva og søskenbarn Robyn, lot til å være godt fornøyde...Aksel feirer sin første jul, han var ikke så opptatt av nissen, men desto mer fascinert av presangene. Eller rettere sagt presangpapiret... Julenissebesøket ble avsluttet med at Robyn og Sunniva sang julesanger for nissen før han tok kvelden...Deilig med hvit jul!! Akebakken innerst i Fredrik Stangsgate har blitt flittig brukt. Her er Amalie og Jeanette på vei nedover......etterfulgt av Emil og Sunniva......og til slutt Aksel og pappa, på et litt mindre avansert akebrett...Så er det tid for litt obligatorisk snøvasking. Her er det Emil som får gjennomgå...Aksel synes nok det er litt skummelt med denne snøvaskekrigen, og holder seg på trygg avstand (akkurat som pappa)...Mamma tar med begge ungene på en siste tur ned bakken...Det har vært en alle tiders julefeiring, og langt fra alt er dekket i denne bloggposten. Takk til dere alle som vi fikk dele denne flotte jula med.

Til sist, "a word from our sponsors". Julen handler om mange ting. Men hjertet i feiringen er Barnet. Vi tar med teksten fra min absolutte favorittjulesalme:

Mitt hjerte alltid vanker, i Jesu føderom, der samles mine tanker som i en hovedsum. Der er min lengsel hjemme, der har min tro sin skatt. Jeg kan deg aldri glemme, velsignet julenatt.

Akk, kom jeg opp vil lukke mitt hjerte og mitt sinn. Og full av lengsel sukke, kom Jesus dog her inn. Det er ei fremmed bolig, du har jo selv den kjøpt. Så skal du blive trolig her i mitt hjerte svøpt.

Jeg gjerne palmegrene vil om din krybbe strø. For deg, for deg alene jeg leve vil og dø. Kom la min sjel dog finne sin rette gledesstund, at du ble født her inne i hjertets dype grunn.

Der har vi en tekst å gruble på dere. Ha et velsignet godt nytt år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar